Deepak Chopra nám změnil život a teď ho může změnit i vám, říkají Ctirad Hemelík a Jan Mühlfeit, leadeři osobního rozvoje
„Smyslem mého života je pomáhat najít smysl života ostatním lidem“
Jan Mühlfeit
S oběma výraznými osobnostmi českého leadershipu jsme se setkali v pizzerii v Praze a jejich úsměvy naznačovaly, že i přes spousty práce a zařizování mají skvělou náladu.
Kdo je Deepak Chopra a proč ho již potřetí zvete do české kotliny?
Jan Mühlfeit: Deepak Chopra je jeden z předních spirituálních leaderů na světě. Vydal několik desítek knih – New York Times bestsellerů. Mám hodně z nich přečtených. Proč jsem s ním v kontaktu? V roce 2010 přednášel pro úzké vedení Microsoftu (seminář se jmenoval The Soul of Leadership – Duše Leadershipu). Na základě toho, co nám řekl, jsme svým způsobem do značné míry změnili způsob, jakým jsme fungovali a obohatili ho i o spiritualitu – abychom v práci našli i hlubší smysl. (Satya Nadella, který shodou okolností nyní šéfuje Microsoftu, tak je hodně spirituální člověk). Deepak tím, že ovládá několik oborů najednou, má ohromný přesah. Například díky kvantové fyzice vysvětluje spiritualitu a některé věci, které jdou za běžné logické chápání. Můj kamarád Jim Clifton, který vede firmu Gallup říká, že Deepak Chopra je svými názory a tím, co dělá, deset let před ostatními v oboru. Podle mě je to spíše o 20 let. I proto si velmi vážím toho, že podpořil svojí citací titulní stranu mojí knihy Pozitivní leader. Také mě těší, že jeho přednášku budu moci opět moderovat. Deepaka považuji za jednoho z nejlepších myslitelů tohoto světa.
Ctirad Hemelík: Deepak mi někdy ve 13-14 letech pomohl otevřít pohled na moji životní cestu. A už možná v té době jsem sám sobě slíbil, že ho chci potkat naživo. A teď se to děje… Ale jinak je Deepak člověk, který umí pojmenovávat věci, a nedávat jim nálepky „východní nebo západní“. On jednoduše spojuje pohled na svět a nemá tam ty potřebné závěsy, a tím pádem je přijatelný pro neomezený počet lidí. Co mě na něm hodně baví, je jeho životní a denní rytmus a je pro mě ten nejvíc „easy going man“, kterého jsem potkal.
Deepak je celosvětově známá osobnost, patří mezi top myslitele a určitě není jednoduché ho přivézt do Čech na akci. Jak se něco takového vůbec dělá?
Ctirad Hemelík: Za to, že dneska mohu považovat Honzu za svého kamaráda, může Deepak. V roce 2014 jsme připravovali jeho první návštěvu v Praze a já se shodou náhod a za pomoci Václava Macha dostal až ke generálnímu řediteli Microsoftu, kterým byl v tu dobu právě Honza a on mi říkal: „Já toho Deepaka znám, on je boží člověk.“ A v ten okamžik jsem si říkal, že to je fakt dobrý, protože, když je někdo jako pan Mühlfeit do těch věcí zamilovaný a má je rád, tak je dobrý sem Deepaka přivézt.
A před tímto obdobím, kdy už bylo vše domluvené a pod kontraktem, tak jsme měli za sebou více než 7 let soustavné práce, kdy jsem se opíral o své reference, koho jsem už do Čech přivezl. A to tady mluvíme o více než 350 lidech, kteří už na mě mohli dát referenci, že jsme slušná firma, a že držíme slovo. Pravidelně jsem v nějaké interakci, tak jednou za čtvrt roku, posílal e-mail do kanceláře Deepaka Chopry, že ho chci přivézt. Ale bylo to s nimi nadlouho.
A je pravda, že velkou roli v posledním rozhodnutí v kanceláři Deepaka hrál roli James A. Cusumano, což je člověk, který vlastní Chateau Mcely tady v Čechách. Je to velmi zajímavý člověk pocházející z Ameriky, který se s Deepakem znal už dávno a on mu dal takovou tu poslední referenci, že je to fakt OK. A to bylo na jaře v roce 2013, kdy se podařilo dojít k ceníku a začalo se řešit, jakým způsobem by to všechno mělo probíhat.
První akce byla v Lucerně, kde byla klasická přednáška. Jsem přesvědčen, že Deepaka zaujala ta energie. Protože energie „nadupaný Lucerny“ a celé Prahy byla neskutečná. A od té doby si myslím, že můžeme s Honzou považovat Deepaka za našeho kamaráda a on sem jezdí fakt rád.
„Když máte pro něco vášeň a máte sen, tak je potřeba ho trošku otesat. Je potřeba z toho žulovýho kamene otesat ten dobrej žulovej kámen.“
Ctirad Hemelík
Cena za seminář ale výrazně převyšuje vstupné na pravděpodobně všechny akce roku 2018. Vnímá to někdo?
Jan Mühlfeit: Pár lidí třeba na Facebooku napsalo, že cena za vstupenku je velmi drahá. Samozřejmě toto je jeden ze špičkových lidí na světě. Takových lidí je zhruba 10. A já vždycky říkám a vždycky jsem to říkal, i když dneska jsem už na tom samozřejmě finančně někde jinde, že nejsem tak bohatej, abych mohl chodit na levný semináře. Protože pokud je něco hodně levné, tak je tu otázka, proč je to levné? A logicky na to navazuje i stanovení, co je vlastně drahé? Pro mě rozhoduje hodnota toho semináře – a ta daleko přesahuje tu cenu. Samozřejmě, že se může stát, že ta cena je pro někoho vysoká. A navíc ceny za ten seminář tady v ČR neodpovídají cenám, které by lidé zaplatili v západní Evropě. Já jdu na Tonyho Robbinse někdy v dubnu a tam to je úplně někde jinde, to je úplně jiný level.
Ctirad doplňuje: Já bych chtěl dodat, že tento seminář je nejen jediný v celé Evropě, ale cena, kterou se nám podařilo s Američany domluvit, je mimo Deepakův standard. A je to dané tím, že do Prahy jezdí rád.
Máte s Deepakem nějaký zajímavý zážitek nebo zkušenost, jaké to s ním bylo? V čem je tak výjimečný?
Jan Mühlfeit: Určitě. Já učím optimální výkon, to znamená stavy flow. Když jsem s ním byl na pódiu, byl to podobný stav. Deepak vyzařuje energii, je to určitý klid, který se přenáší na druhého člověka a všechny kolem. A to jsem cítil i na tom pódiu. Já tedy trému nemívám, ale i kdybych ji měl, tak ne v tu chvíli, protože Deepak vyzařuje takový klídek a pohodičku. Deepak Chopra je introvert. Tam se musí poslouchat především obsah. Mluví pomalu, ale to je v pohodě, protože obsah je hodně nadčasový. Kolem něj je specifická energie a aura a tu přenáší i na ostatní. A navíc, jak už tu říkal Ctirad, Deepak je úplně normální. Na tom je zajímavý to, že Bill Gates, Princ Charles, Tony Blair, Madeleine Albrightová, se kterými jsem něco dělal, tak to jsou úplně normální lidi. I když patřili mezi nejznámější pětku na světě.
Ctirad Hemelík: Ten zážitek se nedá úplně vyjádřit. Nejenže si splníte nějaký sen, ale vy potom ten sen překročíte, protože se vám z toho lídra stane člověk, který to žije. Není to o tom, že ty věci jen tak říká. On to i žije. A v tom je velký rozdíl. Já jsem nadšený, že tento příjezd do Prahy byl vyvolaný z jejich strany. Teď už to nebylo o tom, že já jsem mu psal, že ho tady chceme. Sám mi napsal, že by rád přijel do Prahy. A já se na ten okamžik moc těším, protože vím, co mi to před těmi 2 a 4 lety dalo, jakým způsobem to zklidňovalo můj mindset a velmi příjemně mě to nasměrovalo do stavu, kdy si dělám to, co mě baví a můžu tomu říkat nějaké flow, protože se necítím, že bych měl vybité baterky. Tady v tom směru má Deepak podle mě geniální rezonanční pole, auru, kde to člověka vyklidňuje jeho přítomností. A je to dané tím, že on to skutečně žije.
Teď v dubnu plánujete s Deepakem dvě události, 2 významné eventy Jedenkrát a DEFINING LIMITLESS LEADERSHIP. Jak to bude vypadat a proč Jedenkrát?
Ctirad Hemelík: My jsme se s Deepakem domluvili na celodenním trainee programu pro management a leadry nebo leadership management. A stejně jako minule, když tady byl, jsme se s Honzou domluvili, že po příletu do Prahy 24. 4. zavítá na konferenci, kde budou i jiní účastníci včetně Honzy.
A proč Jedenkrát? To se přiznám, že je to z mé hlavy, protože ta akce se nebude nikdy opakovat. Je to jednou „take away“ – nebo-li „vem to, přijď anebo nechoď“. A ta inovace myšlení je tam proto, že se k nám připojili ELAI, 6D Academy, FuckUp Nights a kluci, které já považuji za rezonanční pole. Jsou to firmy, které se snaží vyvolávat diskuse na leadershipová témata dlouhodobě. Není to jako jednou Deepak, ale celá ta průvodní linka je v tom FuckUp Night, kde se zdůrazňují průšvihy a tím se člověk inspiruje.
My jsme se bavili, že by Honza s Katkou Novotnou na Jedenkrát uvedli také téma vzdělávání dětí. Mám pocit, že to tady moc nefunguje a cítím, že už je na čase se tím vážně zabývat.
Jan Mühlfeit: Ten formát je takový, že ten velký seminář je skutečně pro ty lídry, šéfy – co vedou lidi a firmy nebo lidi, které tam směřují. A ta akce Jedenkrát je víc pro širší veřejnost, kde se tam s Deepakem budou moci setkat. To bylo takhle i před dvěma lety a bylo to úspěšný. Dobře to do sebe zapadalo. I ostatní spíkři, kteří tam budou, jsou velmi dobří – např. Renata Mrázová, Světlana Witowská – takže i ženy. A je důležitá i propagace žen, protože ta genderová nerovnost je poměrně velká v ČR. A pak také problém školství, o tom už hovořil Ctirad.
Ctirad dodává: Za necelé 2 tisíce na celý den se dostanete na konferenci, která je spíše vedena ve stylu – pojďme se o tom bavit – je to takový talk, pool, ve kterým se to dá zamíchat a Deepak je pak na konci. Máme připravený discusion panel, kde by měl být Honza, Roger James Hamilton, což je člověk, který stojí za „dynamikou bohatství“, James A. Cusumano, který kromě toho, že má významnou roli v našem propojení s Deepakem, má taky hodně co říct. Žije tady a miluje Českou republiku. Tahle akce pročistí hlavu a nastaví super mindset na druhý den, kdy člověk naběhne do relativně tvrdého tréninku. Minule mi z toho ještě čtyři dny šla hlava kolem, co všechno jsem nezpracoval.
Jan dodává: Protože o tom musí lidi přemýšlet, je to tím, že Deepak má velký přesah a kombinuje 5 různých disciplín. Má totiž vystudovaných pět vysokých škol, ale všechno vykládá srozumitelnou formou, nicméně je pravda, že je to intelektuálně náročné.
O čem bude seminář Limitless leadership?
Jan Mühlfeit: Deepak Chopra v sobě spojuje dvě věci. Jednak je to spiritualita (ať už je to hinduismus či buddhismus) tedy tradiční myšlení a svět moderních technologií.
Buddha před dvěma a půl tisíci lety řekl: “Naše myšlení ovlivňuje to, jak funguje náš mozek“. A před třiceti lety lidi neustále říkali: “že mozek ovlivňuje myšlení, ale obráceně to neplatí“. Buddha hovoří o kontrole mysli. Když kontrolujeme mysl, tak můžeme být v přítomném okamžiku. Když jsme v přítomném okamžiku, vidíme změnu. Když vidíme změnu, na ničem nelpíme. A když na ničem nelpíme, tak jde ego stranou a teprve tehdy poznáme sami sebe. Takže to je taková ta tradiční spiritualita. A to, na co se přišlo díky kvantové fyzice, věcem jako je počítačová tomografie je to, že myšlení ovlivňuje mozek. V podstatě to, co věděl ten Buddha před dvěma a půl tisíci lety.
Takže Deepak v podstatě propojuje tyto dva světy. Svět té tradiční spirituality a svět moderních technologií.
A díky počítačové tomografii se přišlo k něčemu, co bude i náplní toho semináře a čemu se říká neuroplasticita. A to je velmi významná věc. Znamená to, že si můžeme mozek v podstatě přeprogramovat! Ve starším věku to jde pomaleji než v mládí. Protože v mládí ty synapse, ty drátky, to propojení mezi těmi neurony je samozřejmě rychlejší. Jinými slovy, když ten člověk zjistí, že ho něco baví ve 30, 40, 50 ti letech, tak se mozek dá přeprogramovat.
Deepak hovoří rovněž o genetice. A teď jde o to, co to všechno pro nás znamená. Když si vezmeme jednoho z nejvýznamnějších genetiků této doby – Bruce Liptona, tak on hovoří o tom, že geny jsou karty, které se rozdají. Je to informace, kterou dostáváme od předchozích pokolení. Ale to, které karty budou tažené, tak o tom si už rozhodujeme my sami. Jinými slovy, které geny se zapnou nebo vypnou, o tom rozhoduje člověk sám. A Bruce Lipton ve své knize Biology of Belief – Biologie víry říká: „My se stáváme tím, kým si myslíme, že jsme..nebo kým si myslíme, že se stáváme“. Dříve, když nebyly moderní technologie se informace předávaly formou vyprávění. Lidé si je pamatovali, protože se vyprávěly jako příběhy a měli k nim emoční pouto. Později se vše urychlilo díky Gutenbergovu vynálezu knihtisku.
Náš mozek ale na příbězích funguje stále. Počítač má dnes každý a tím pádem se na nás valí informace ze všech stran. Podle toho, jaký příběh si člověk do hlavy pustí (ať už kladný nebo záporný), to rozhodne o tom, kým se stane.
Jsou dokonce příklady, které to dokazují. Například se narodí dvě děti a mají geneticky identické talenty. Z jednoho je masový vrah a z druhého šéf nějaké velké firmy. Velmi záleží, v jakém prostředí děti vyrůstají. Protože ti gangsteři jsou často velmi inteligentní lidi, akorát své talenty používají špatným způsobem.
Deepak prostřednictvím knih a videí propaguje meditaci jako účinný prostředek k mentálnímu zdraví. Obzvláště v oblasti leadershipu v korporacích, čímž se stal jakousi vlajkovou lodí. I v Microsoftu jste takto trénovali country managery. Jak se s tím dá pracovat?
Jan Mühlfeit: Pokud chce někdo být špičkový manažer v globální ekonomice, jako jsem byl já (pak jsem skončil blázinci a to bylo z toho důvodu, že jsem neodpočíval, dělal jsem všechno dobře krom mentálního odpočinku), tak musí být mentálně odolný. To znamená, musí podávat stabilní výkon i tehdy, když ty podmínky jsou daleko těžší. A to znamená, že musí dobře ovládat jak svoje tělo, tak svoji mysl a emoce. Emoce není nic jiného než to, jak tu myšlenku oboduješ – kladná emoce, záporná emoce. Čím víc meditujete, tím víc tu opičku (amygdalu) zklidňujete. U mnichů, kteří mají odmeditováno 10 tisíc a více hodin, neříkám, že atrofuje, ale není zdaleka tak aktivní jako u normálního člověka. Protože se člověk vyklidní.
U manažerů se to většinou děje až tehdy, když jdou do důchodu nebo když už to mají za pár a mají to na háku. Já jsem vždycky říkal, že do padesátky to bylo o tom, z čeho se mám posrat a na co se mám vysrat. A po padesátce už je to Buddha, že se můžu vysrat na všechno. Je to o nelpění.
Je meditace nástroj a technika, kterou můžou používat i obchodníci?
Jan Mühlfeit: Rozhodně ano. Řeknu příklad. Obchodník přijde k zákazníkovi a je ve flow a zdá se, že dostává signály, že bude deal. Najednou zákazník řekne “Nekupuju si to, je to moc drahé“. Tak jsou dvě možnosti: buď je ten obchodník zkušený, natrénovaný, medituje a tak dál. A to podvědomí je schopné zklidnit tu opičku a řekne té opičce: “Zeptej se ho, jestli cena je jediný problém“. A obchodník se na to zeptá. Anebo to tak není – opička udělá emoční únos, obchodník stáhne uši a odchází. 90 % obchodníků se bohužel vzdá při prvním NE.
Lidé si myslí, že mohou mít depresi jen, když dělají něco, co je nebaví. To ale není úplně pravda. Mě to, co jsem dělal, bavilo, ale v momentě, kdy jsi ve flow, tak po tom máš v podstatě absťák. A tak musí následovat fáze recovery (obnovy). Jakmile ale není mentální obnova, tak to vydrží do padesátky a pak jdeš do blázince.
Co vy osobně jste si odnesli od Deepaka do života, a to jak osobního, tak třeba do podnikání? Co jste zařadili do svého života?
Jan Mühlfeit: Hodně je to o smyslu života a inspiraci. A inspirovaný může být člověk tehdy, když má smysl svého života. Jeho myšlenky mi pomohly utřídit si smysl mého života. A takhle to bylo i v Microsoftu -co je smysl té činnosti těch lidí. Protože jak to říká Deepak Chopra „Pokud máš smysl života, tak přežiješ cokoliv“. Takže po těžkém záchytu v blázinci je mým smyslem života pomáhat najít smysl života ostatním lidem.
Ctirad Hemelík: Za mě je to velmi podobný. V těch mých 13 -14ti letech mě přiměl přemýšlet o mém smyslu života. Co já chci dělat. A následně můj výlet do Ameriky nebo do Kanady, kdy jsem byl sám, mi pomohl utříbil myšlenky o mém smyslu života. A od té doby se ho držím a dělá mi dobře. A myslím si, že ta vášeň, která to provází, je přesně ukázkou toho, že dělám, to co chci a co mne baví. Na druhou stranu to, co říká Honza, ten odpočinek má své místo a musí probíhat pravidelně. Protože jinak by se člověk fakt docela zbláznil.
Proč by měli čtenáři přijít na některou z akcí a vidět Deepaka naživo?
Jan Mühlfeit: Deepak Chopra dává návod na žití do budoucna. Protože tím, jak přemýšlí, je opravdu 15 až 20 let před ostatními mysliteli. A pokud čtenáři chtějí nejen úspěšný, ale i šťastný život, tak to je přesně to místo, kam by měli přijít.
Ctirad Hemelík: Za prvé – ačkoliv o tom mluvíme jako o leadershipovém semináři a je to pro podnikatele a manažery, tak zrovna tady ten seminář je spíš o těch lidech, kteří tam přijdou. Aby naplnili svoji spokojenost a měli svůj vnitřní svět v pořádku. Protože když tomu vnitřku člověk rozumí, tak to jde všechno úplně jinak. A za druhé – Deepak je tu potřetí. Vážíme si jeho návštěvy, ale nikdo nikde nenapsal, že tady zase bude. A i z toho důvodu se na to hodně těším. To není o tom nakopávání, ale pro mě je to pocit té možnosti si znova navibrovat svůj vnitřek tak, abych byl rezonančně na 85 procentech možného. Neříkám na 100 procentech, protože to už Deepak neudělá, to už je pak na mně. Ale vím, že tomu pomůže.
Velké díky Ctiradovi Hemelíkovi, Janu Mühlfeitovi, redakci magazínu Business Animals, která PR článek publikovala k příležitosti eventů Deepaka Chopry – Limitless Leadership, Jedenkrát, Foto: archiv Ctirad Hemelík, Jan Mühlfeit, Deepak Chopra
PR článek – Monika Součková